SNTMNT voorspelt AEX koersen met social media

Innovatie Award winnaar van Startup Weekend Amsterdam helpt investeerders online sentiment te analyseren en haar impact op koersverloop te voorspellen.

15 JULI 2011, AMSTERDAM
Samenvatting
Op zondag 10 juli won SNTMNT de award voor het meest innovatieve product tijdens het Startup Weekend Amsterdam. SNTMNT is een nieuwe tool waarmee de beurskoers kan worden voorspeld aan de hand van het sentiment van online berichtgeving over de AEX fondsen. Dit maakt het voor investeerders mogelijk om met één blik op de grafieken tijdig in te spelen op beursfluctuaties.

SNTMNT is een online tool die investeerders inzicht geeft in het online sentiment en vanuit dat sentiment voorspellingen doet over het koersverloop rondom 25 AEX bluechip fondsen. SNTMNT gebruikt op sentiment geïndexeerde data van Clipit online media monitoring, marktleider op het gebied van social media monitoring. Dagelijks worden meer dan 10.000 online en social bronnen gescand, waaronder social networks als Twitter en Facebook. Aan de gevonden berichten wordt vervolgens een sentiment gekoppeld. SNTMNT gebruikt een machine learning algoritme om tot een voorspellend model te komen. De voorspellingen tot 10% van de koersfluctuatie hebben een betrouwbaarheid van 99% en kunnen tot zeven dagen in de toekomst voorspellen.

Op www.sntmnt.com heeft iedereen toegang tot de publieke beta. Naast de trend in sentiment en de voorspelling voor de beurskoers, wordt de voorspellende kracht berekend: in hoeverre kan SNTMNT de uit de sentiment gebleken richting van een specifiek aandeel correct voorspellen. Met onze huidige dataset ligt deze waarde tussen de 52 en 60 procent. Dit betekent dat we in bepaalde situaties de gemiddelde beleggingsadviseur nu al met maximaal 10% verslaan. Daarnaast geeft SNTMNT een indicatie van de kracht van de koersfluctuatie. Hoe sterker het signaal, hoe sterker wij verwachten dat een stijging of daling zal zijn. Follow the bulls!

Startup Weekend Amsterdam

Op 14 en 15 juli vond het Startup Weekend Amsterdam plaats. Een evenement voor creatieve initiatieven op het gebied van Web, software en mobile applications. Deelnemers hebben 2 dagen de tijd om aan te tonen dat zij het meest innovatieve en veelbelovende product hebben ontwikkeld. Een jury bestaande uit onder andere Patrick de Laive (The Next Web), Mike Lee (Appsterdam) en Simone Brummelhuis (Iens) beloonden SNTMNT met de Innovatie Award 2011.

Toekomst

Het streven is om investeerders een tool aan te bieden voor het tijdig inspelen op beursfluctuaties. SNTMNT is een unieke tool op de Nederlandse markt en heeft daarmee de basis gelegd voor een concreet en gebruiksvriendelijk product op het gebied van beursvoorspellingen aan de hand van social media. Op korte termijn hopen ontwikkelaars de NASDAQ, S&P 500, DAX, FTSE 100 en de overige NYSE Euronext Indices toe te kunnen voegen aan de analyses van SNTMNT. Meer weten? Kijk op www.SNTMNT.com of stuur een e-mail naar vincent@sntmnt.com

Over Clipit

Clipit is een online media monitoring bureau dat 24/7 ruim 10.000 online bronnen scant voor klanten als Unilever en Vodafone. Interesse? Neem contact op met Lonneke van de Veerdonk via lonneke@clipit.nl of 024 – 8000704.

BERICHT VOOR REDACTIE

Redacties mogen deze tekst en afbeeldingen gebruiken onder voorwaarde van vermelding: SNTMNT http://www.SNTMNT.com/

Dit persbericht staat ook online op http://www.clipit.nl/persberichten.aspx

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Vincent van Leeuwen, SNTMNT, vincent@sntmnt.com of 0617996866, of met Lonneke van de Veerdonk, Clipit, lonneke@clipit.nl of 024 – 8000 704.

Bronvermelding
Bollen, et al, 2010
Sprenger & Welpe, 2010
Van Leeuwen, 2011
Sehgal & Song, 2007.

Over SNTMNT

SNTMNT is a technology company specializing in natural language processing (NLP) and text analysis for social media. We are developing online sentiment analysis and prediction tools that help investors make better investment decisions. The SNTMNT Trading Indicator API is the first API worldwide that gives predictions based on Twitter sentiment about future stock price movement for all S&P 500 stocks. In addition, SNTMNT offers two sentiment analysis APIs specialized in Twitter sentiment: our Financial Sentiment API and Brand Sentiment API.